Alkolukko
- Säädökset > Lainsäädäntö730/2016Alkolukkolaki
- Säädökset > Lainsäädäntö405/2011Liikenne- ja viestintäministeriön asetus alkolukon käytöstä koulu- ja päivähoitokuljetuksissa (kumoutunut)
- Säädökset > Lainsäädäntö1110/2010Laki alkolukon käytöstä koulu- ja päivähoitokuljetuksissa (kumottu)
- Säädökset > Lainsäädäntö1109/2010Laki alkolukon hyväksymisestä liikenteeseen (kumottu)
- Säädökset > Lainsäädäntö474/2008Valtioneuvoston asetus alkolukolla valvotusta ajo-oikeudesta (kumoutunut)
- Säädökset > Lainsäädäntö439/2008Laki alkolukolla valvotusta ajo-oikeudesta (kumottu)
- Säädökset > Lainsäädäntö553/2006Liikenne- ja viestintäministeriön asetus koulu- ja päivähoitokuljetusten kuormituksesta ja turvallisuusjärjestelyistä (kumoutunut)
- Säädökset > Lainsäädäntö431/2005Valtioneuvoston asetus alkolukolla valvotun ajo-oikeuden kokeilemisesta
- Säädökset > Lainsäädäntö360/2005Laki alkolukolla valvotun ajo-oikeuden kokeilemisesta (määräaikainen)
- Uutiset
7.11.2023 15.00
Hallinto-oikeus: Ajokieltoon määrätyn oikaisuvaatimusta ei olisi tullut jättää myöhässä saapuneena tutkimatta - poliisi ei ollut myöskään ottanut ratkaistavakseen kysymystä alkolukolla valvotusta ajo-oikeudesta, vaikka valittaja oli esittänyt tätä koskevan pyynnön poliisilleHAO piti selvitettynä, ettei A:lle ollut toimitettu päätöstä oikaisuvaatimusohjeineen todisteellisesti ja että A:n oikaisuvaatimus oli puuttuneen oikaisuvaatimusohjeen vuoksi tehty vasta 28.8.2023. A:n oikaisuvaatimusta ei tämän vuoksi olisi tullut jättää myöhässä saapuneena tutkimatta. Näin ollen asia oli palautettava poliisille oikaisuvaatimuksena käsiteltäväksi. Asiassa saadun selvityksen mukaan poliisi ei ollut myöskään ottanut ratkaistavakseen kysymystä alkolukolla valvotusta ajo-oikeudesta, vaikka A oli esittänyt tätä koskevan pyynnön poliisille. Koska päätöstä alkolukolla valvotusta ajo-oikeudesta ei tehdä ensiasteena HAO:ssa, asia oli palautettava kyseisen asian arvioimista varten. - Uutiset
2.2.2023 14.45
Onnettomuustietoinstituutti: Alkolukosta halutaan ratkaisu humalassa ajamisen torjuntaanYli neljännes kuolemaan johtaneista liikenneonnettomuuksista on humalassa ajaneen kuljettajan aiheuttamia. Kuolonkolarin aiheuttaneista alkoholirattijuopoista joka kolmannella on tilillään aiempia rattijuopumustuomioita. Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnat esittävät alkolukon käytön lisäämistä onnettomuuksien vähentämiseksi. - Uutiset
27.11.2020 9.26
KHO: Poliisilaitos ei ylittänyt harkintavaltaansa ajokieltoasiassaKun poliisilaitos oli määrännyt koeajan poliisihallinnon ohjeen mukaisesti siten, että koeajan pituus oli määritelty suhteessa ajokiellon pituuteen ja kun ajokiellon pituudessa oli otettu huomioon ajokiellon vaikutukset A:n toimeentuloon ja välttämättömään liikkumiseen, poliisilaitoksen ei ollut katsottava ylittäneen harkintavaltaansa eikä sen päätös ollut suhteellisuusperiaatteen vastainen. - Uutiset
20.8.2020 10.17
Hallinto-oikeuden ratkaisu alkolukon käyttövelvollisuudesta eri ajo-oikeusluokissaPoliisilaitos oli lisännyt A:n ajo-oikeuteen alkolukkoa koskevan ehdon kaikkiin ajo-oikeusluokkiin. Hallinto-oikeus totesi, että ajokorttiluvan terveysvaatimusten täyttymisen arvioi lääkäri. Lääkärin arvion mukaan A täyttää kuljettajan terveysvaatimukset ryhmien 1 ja 2 osalta vain alkolukkoa käyttämällä. A ei esittänyt terveydentilastaan sellaista selvitystä, jonka perusteella asiaa tulisi arvioida toisin kuin asiassa esitetyssä lääkärinlausunnossa on todettu. Valituksessa esitetyt alkolukosta aiheutuvat taloudelliset kustannukset taikka muutkaan valituksessa esitetyt seikat eivät olleet peruste poiketa ajokorttiluvan terveysvaatimuksista. Poliisilaitoksen päätöstä ei ollut syytä muuttaa. (Vailla lainvoimaa 20.8.2020) - Uutiset
30.4.2019 10.25
Käräjäoikeuden olisi tullut tarkistaa liikenneasioiden rekisteristä, oliko törkeästä rattijuopumuksesta syytetylle mahdollisesti poliisin toimesta myönnetty väliaikainen alkolukkoajokorttiKO:ssa oli tapahtunut oikeudenkäyntivirhe. KO:n tuomio oli siten vastaajalle määrätyn ajokiellon osalta kumottava ja asia palautettava tältä osin KO:een uudelleen käsiteltäväksi. (Vailla lainvoimaa 30.4.2019) - Uutiset
11.4.2019 12.15
Hovioikeus: Käräjäoikeuden olisi rekisteriotteesta ilmenevä alkolukkomerkintä huomioon ottaen tullut viran puolesta selvittää oliko vastaajalla tarkoitus pyytää alkolukolla valvottua ajo-oikeuttaVaikka vastaaja ei ollut käräjäoikeudessa esittänyt pyyntöä alkolukolla valvotun ajo-oikeuden myöntämisestä, käräjäoikeuden olisi liikenneasioiden rekisteriotteesta ilmenevä alkolukkomerkintä huomioon ottaen tullut viran puolesta selvittää, oliko vastaajalla tarkoitus pyytää alkolukolla valvottua ajo-oikeutta. Käräjäoikeus oli menetellyt virheellisesti ja virheen voitiin otaksua olennaisesti vaikuttaneen asiassa annetun ratkaisun sisältöön. Asian käsittelyssä tapahtuneen tuomiovirheen perusteella käräjäoikeuden ratkaisu oli oikeudenkäymiskaaren 31 luvun 6 §:n nojalla poistettava ajokiellon osalta ja asia oli siltä osin palautettava käräjäoikeuteen. (Vailla lainvoimaa 11.4.2019) - Uutiset
14.5.2018 13.00
Hovioikeus: Törkeään rattijuopumukseen syyllistyneelle määrätty ajokielto olisi tullut määrätä ehdottomanaVastaaja oli syyllistynyt RL 23 luvun 4 §:n 1 kohdassa tarkoitettuun törkeään rattijuopumukseen 26.11.2017. Tuomitessaan vastaajan mainitusta rikoksesta rangaistukseen KO oli määrännyt hänet kestoltaan 6 kuukauden pituiseen ajokieltoon, joka oli ehdollinen 4.2.2020 päättyvine koeaikoineen. HO katsoi, että ajokielto olisi tullut määrätä ehdottomana. HO katsoi olevan kohtuullista, että KO:n virheellisen menettelyn johdosta ajokiellon kestoa määrättäessä otetaan nyt vähennyksenä huomioon KO:n ja HO:n tuomioiden välillä kulunut aika, jolloin ajokielto päättyy 14.8.2018. (Vailla lainvoimaa 14.5.2018) - Uutiset
3.3.2015 15.40
Lakivaliokunta: Rattijuopumusten rangaistusten kiristämistä koskevassa kansalaisaloitteessa ehdotettujen toimenpiteiden pohjalta ei ole perusteltua käynnistää lainvalmisteluaEduskunnan lakivaliokunta ehdottaa tiistaina 3. maaliskuuta valmistuneessa mietinnössään, että eduskunta hyväksyy kuusi kansalaisaloitteeseen ”Rattijuoppouden rangaistuksia on tiukennettava” liittyvää lausumaa toimenpiteistä rattijuopumusten ehkäisemiseksi. Muodollisesti ehdotukset lainvalmisteluun ryhtymisestä ehdotetaan hylättäväksi. - Uutiset
15.7.2013 7.40
Alkolukko on estänyt tuhansia rattijuopumuksiaAlkolukko on estänyt noin 12 000 kertaa yli 0,5 promillen humalassa olevan henkilön lähdön liikenteeseen ajoneuvon kuljettajana. Kaiken kaikkiaan alkolukko on estänyt yli 40 000 kertaa alkoholia maistelleen (yli 0,2 ‰) kuljettajan pääsyn rattiin. EU:ssa tullaan lähiaikoina linjaamaan mahdollisia EU-tason säädöksiä alkolukkojen käyttöönottamiseksi. - Uutiset
25.2.2013 17.12
Alkolukko estänyt jo 12 000 rattijuopumusta ja vaikuttanut myönteisesti rattijuoppojen asenteisiin – Trafi vaatii prosessin kehittämistä ja valvotun ajo-oikeuden laajentamistaAlkolukko on estänyt noin 12 000 kertaa yli 0,5 promillen humalassa olevan henkilön lähdön liikenteeseen ajoneuvon kuljettajana. Kaiken kaikkiaan alkolukko on estänyt yli 40 000 kertaa alkoholia maistelleen (yli 0,2 ‰) kuljettajan pääsyn rattiin. Tiedot käyvät ilmi Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin tutkimuksesta, jossa selvitettiin alkolukolla valvotun ajo-oikeuden toimivuutta ja vaikuttavuutta reilun neljän vuoden ajalta. - Uutiset
17.2.2012 15.30
Työryhmä: Rattijuopumuksiin kovemmat seuraamuksetAlkolukkotyöryhmä esittää, että rattijuopumusrikoksista määrättävien ajokieltojen vähimmäispituuksia pidennettäisiin yleisesti. Näin ne saataisiin vastaamaan paremmin rattijuopumusten moitittavuutta ja niistä aiheutuvaa vaaraa sekä kansainvälistä sääntelyä.