Edilex-palvelut

Kirjaudu sisään

Pääsy PDF-dokumenttiin vaatii sisäänkirjautumisen.

Tarjoajan kokemuksen arviointi hankintamenettelyssä

Ukkola, Markus

Kilpailuoikeudellinen vuosikirja 2020 s. 187–198
4.5.2022
Asiantuntija-artikkeli

Tiivistelmä

Julkisten hankintojen laadun parantamisesta on keskusteltu Suomessa intensiivisesti ainakin voimassa olevan hankintalainsäädännön valmistelusta alkaen. Määriteltiinpä laatu yksittäisissä hankinnoissa ja niiden tavoitteissa miten tahansa, hankintayksiköiden haasteena on käytännössä ollut laadun mittaaminen avoimesti ja syrjimättömästi mutta myös vaikutuksellisella tavalla siten, että hankintamenettelyssä mitattu ja huomioon otettu laatu näkyy tosiasiallisesti hankinnan kohteena olevassa tavarassa, palvelussa tai rakennustyössä.

Hankintalainsäädännössä tarjoajien kokemuksen arviointi näyttää olevan jännitteisessä suhteessa yhtäältä hankintalainsäädännön laatu- tai tehokkuustavoitteiden ja toisaalta avoimuuden, syrjimättömyyden ja suhteellisuuden periaatteiden kanssa. Tämä johtuu siitä, että tarjoukset tai tarjoajat eivät asetu hankintamenettelyssä etusijajärjestykseen pelkästään sen perusteella, miten ne pärjäävät tietyn mittarin näkökulmasta. Tarjoukset ja tarjoajat voivat asettua etusijajärjestykseen jo sen perusteella, mitä mittaria hankintayksikkö päättää käyttää. Tässä artikkelissa käydään läpi tätä jännitteistä suhdetta erilaisten tarjoajien kokemuksen arviointitapojen muodossa.

(Edilex-toimitus)

Linkit

Lisää muistilistalle

Muuta kansioita

Dokumentti ei ole muistilistallasi. Lisää se valittuun tai uuteen kansioon.

Lisää dokumentti kansioihin tai poista se jo liitetyistä kansioista.

Lisää uusi kansio.

Lisää uusi väliotsikko.