Edilex-palvelut

Kirjaudu sisään

Siirry mietintöön

Puutteelliset hakuehdot

SiVM 1/2024 vp - HE 103/2023 vp 
Sivistysvaliokunta 
Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi varhaiskasvatuslain sekä Harmaan talouden selvitysyksiköstä annetun lain 6 §:n muuttamisesta

JOHDANTO

Vireilletulo

Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi varhaiskasvatuslain sekä Harmaan talouden selvitysyksiköstä annetun lain 6 §:n muuttamisesta ( HE 103/2023 vp ): Asia on saapunut sivistysvaliokuntaan mietinnön antamista varten. 

Asiantuntijat

Valiokunta on kuullut: 

  • erityisasiantuntija  Liisi  Hakalisto  - opetus- ja kulttuuriministeriö
  • erityisasiantuntija  Jenni  Nuutinen  - opetus- ja kulttuuriministeriö
  • ylitarkastaja  Hanna  Suutari-Pitkänen  - Etelä-Suomen aluehallintovirasto
  • lakimies  Milla  Erola  - Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto (Valvira)
  • kehittämispäällikkö  Jarkko  Lahtinen  - Suomen Kuntaliitto
  • asiantuntija  Annakaisa  Tikkinen  - Sivistysala ry

Valiokunta on saanut kirjallisen lausunnon: 

  • oikeusministeriö
  • Verohallinto, Harmaan talouden selvitysyksikkö
  • Opetushallitus

HALLITUKSEN ESITYS

Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi varhaiskasvatuslakia ja Harmaan talouden selvitysyksiköstä annettua lakia. 

Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi aluehallintovirastojen ja Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston tiedonsaantioikeuksia, jotta ne voisivat hankkia muilta viranomaisilta välttämättömiä tietoja yksityisen varhaiskasvatuksen harjoittamisen yleisten edellytysten täyttymisen arviointia ja valvontaa varten sekä lupahakemuksen käsittelemiseksi. Viranomaiset voisivat hankkia tarvitsemiaan tietoja esimerkiksi Harmaan talouden selvitysyksikön tuottamien velvoitteidenhoitoselvitysten avulla ja muista viranomaisrekistereistä. Lisäksi laissa säädettäisiin lupakäsittelyyn ja rekisteröintiin tarvittavien tietojen toimittamisesta sähköisesti. Esityksellä digitalisoitaisiin ja sujuvoitettaisiin varhaiskasvatuksen lupa- ja rekisteröintiprosessia niin lupaa hakevan varhaiskasvatuksen yksityisen palveluntuottajan kuin luvan myöntävän viranomaisen näkökulmasta. 

Esityksessä ehdotetaan myös muutettavaksi Harmaan talouden selvitysyksiköstä annettua lakia siten, että velvoitteidenhoitoselvitykset olisivat käytettävissä yksityisen varhaiskasvatuksen harjoittamisen yleisten edellytysten täyttymisen selvittämisessä ja valvomisessa. 

Lait on tarkoitettu tulemaan voimaan mahdollisimman pian. 

VALIOKUNNAN YLEISPERUSTELUT

Yleistä

Hallituksen esityksen tarkoituksena on tehdä varhaiskasvatuslakiin tarvittavat muutokset yksityisen varhaiskasvatuksen palveluntuottajan lupa- ja rekisteröintimenettelyn sujuvoittamiseksi. Varhaiskasvatuksen lupa- ja valvontaviranomaisten tiedonsaantioikeuksia ehdotetaan muutettavaksi siten, että mainitut viranomaiset voivat hankkia muilta viranomaisilta välttämättömiä tietoja yksityisen varhaiskasvatuksen harjoittamisen yleisten edellytysten täyttymisen arviointia ja valvontaa sekä lupahakemusten käsittelemistä varten. Lisäksi lakiin on ehdotettu lisättäviksi säännökset lupakäsittelyyn ja rekisteröintiin tarvittavien tietojen toimittamisesta sähköisesti. Harmaan talouden selvitysyksiköstä annettua lakia ehdotetaan muutettavaksi siten, että selvitysyksikön laatimat taloutta ja toimintaa kuvaavat velvoitteidenhoitoselvitykset ovat käytettävissä yksityisen varhaiskasvatustoiminnan harjoittamisen yleisten edellytysten täyttymisen selvittämisessä ja valvomisessa. 

Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja saamansa selvityksen perusteella sivistysvaliokunta pitää hallituksen esitystä tarpeellisena ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta ehdottaa hallituksen esitykseen sisältyvien lakiehdotusten hyväksymistä seuraavin huomioin ja muutosesityksin 

Lupaprosessin sujuvoittaminen

Hallituksen esitystä on valiokunnan asiantuntijakuulemisessa pidetty yleisesti hyvänä ja kannatettavana. Valiokunta asiantuntijakuulemisessa esitettyihin arvioihin yhtyen katsoo, että ehdotetut säännösmuutokset parantavat lupamenettelyn joustavuutta. Yksityisen varhaiskasvatuksen lupamenettelyn sekä yksityisen varhaiskasvatuksen harjoittamisen yleisten edellytysten täyttymisen arviointia ja valvontaa koskevien prosessien sujuvuuden kannalta on tärkeää, että aluehallintovirastojen tiedonsaantioikeuksia muilta viranomaisilta laajennetaan ja että tiedot voidaan saada jatkossa sähköisesti. Valiokunta pitää hyvänä sitä, että lakiin ehdotetaan kirjattavaksi palveluntuottajan velvollisuus toimittaa lupakäsittelyä ja rekisteröintiä varten tarvittavat tiedot sähköisen asiointipalvelun kautta sekä pitää rekisteriin tallennettavat tiedot ajantasaisina. 

Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että varhaiskasvatuslain muuttamista koskevassa lakiesityksessä aluehallintoviranomaisen tiedonsaanti jää puutteelliseksi, jos sille ei anneta oikeutta saada tietoonsa palveluntuottajan puolesta määräämisvaltaa käyttävien henkilöiden henkilötunnuksia voidakseen niitä hyödyntämällä varmistua siitä, että kyseiset henkilöt täyttävät varhaiskasvatuslain 43 a §:n 1 momentissa säädetyt yleiset edellytykset. Valiokunta ehdottaa sääntelyn täsmentämistä yksityiskohtaisista perusteluista ilmenevällä tavalla. 

Hallituksen esityksen mukaan varhaiskasvatuksen palveluntuottajia koskevia tietoja kerätään sosiaali- ja terveydenhuollon tarpeisiin kehitettyyn rekisteriin (Soteri-rekisteri). Valiokunta asiantuntijakuulemiseen viitaten tunnistaa, että ratkaisu ei ole täysin linjassa sen kanssa, että varhaiskasvatus ei ole ollut sosiaalipalvelua vuoden 2012 jälkeen. Saadun selvityksen mukaan lakiehdotuksen valmistelun yhteydessä tehdyssä arvioinnissa päädyttiin hyödyntämään Soteri-rekisteriä, koska sen katsottiin tukevan parhaiten lupa- ja valvontaprosessin sujuvuutta ja olevan myös kustannustehokas järjestelmä. Valiokunta pitää mainittua ratkaisua perusteltuna. 

Luotettavuussääntelyä koskevia huomioita

Valiokunnan saamassa asiantuntijalausunnossa on esitetty myös eräitä muita kuin varsinaisesti lupamenettelyn sujuvoittamista koskevia huomioita, kuten tarve täsmentää varhaiskasvatuslain niin sanottuja luotettavuussäännöksiä. Kyseisiä säännöksiä on säädetty harmaan talouden torjumiseksi, ja esimerkkinä viimeaikaisesta säännöksestä on sosiaali- ja terveydenhuollon valvonnasta annetun lain (741/2023) palveluntuottajan luotettavuuden toteamista koskeva 7 §. 

Asiantuntijalausunnossa on pidetty puutteena sitä, että ehdotetussa varhaiskasvatuslain 42 §:n 4 momentissa ja myöskään voimassa olevan lain 43 a §:n 1 momentin 3 kohdassa ei ole mainintaa Tullin perimistä maksuista, vaikka kyseiset tiedot tyypillisesti on muihin vastaaviin säännöksiin sisällytetty. Lausunnossa on tuotu esille myös, että varhaiskasvatuslain voimassa olevan 43 a §:n 3 momentin sanamuoto ei mahdollistane velvoitteiden hoidon selvittämistä nykyhetkeä aikaisemmalta ajalta, vaikka veroihin, sosiaalivakuutusmaksuihin ja Tullin perimiin maksuihin liittyvien velvollisuuksien hoitaminen elinkeinoluvan myöntämisen yleisenä edellytyksenä on muissa laeissa yleensä ulotettu joko kolmeen tai viiteen vuoteen. 

Valiokunta saamaansa selvitykseen viitaten toteaa, että käsiteltävänä olevaan lakiehdotukseen on sisällytetty ehdotukset säännösmuutoksista, jotka ovat tarpeen sähköisen asioinnin sekä lupa- ja rekisteröintimenettelyn sujuvoittamiseksi. Näin ollen hallituksen esityksessä ei ole kiinnitetty huomiota sitä laajemmin esimerkiksi luotettavuussääntelyyn eikä siten yksityisen varhaiskasvatuksen harjoittamisen yleisiä edellytyksiä koskevaan varhaiskasvatuslain 43 a §:ään. Kyseisten säännösmuutosten valmisteleminen edellyttää muun muassa tiedonsaantia ja henkilötietoja koskevan sääntelyn huolellista tarkastelua ja punnintaa, jota nyt käsiteltävän lakiehdotuksen valmistelussa ei ole pystytty tekemään. 

Valiokunta pitää erittäin tärkeänä, että opetus- ja kulttuuriministeriö arvioi tarpeen täydentää varhaiskasvatuksen lainsäädäntöä nykyistä kattavimmilla luotettavuussäännöksillä ja valmistelee asiaa koskevan lakiesityksen mahdollisimman pian. 

VALIOKUNNAN YKSITYISKOHTAISET PERUSTELUT

1. Laki varhaiskasvatuslain muuttamisesta

44 a §. Luvan hakeminen.

Valiokunta saamansa selvityksen perusteella ehdottaa, että 1 momentin 1 kohtaan lisätään vaatimus, että päiväkotitoiminnan harjoittamista koskevan lupahakemuksen on sisällettävä palveluntuottajan puolesta määräysvaltaa käyttävän henkilön eli muun liiketoiminnasta vastaavan henkilön henkilötunnus. Palveluntarjoajan puolesta määräysvaltaa käyttävien henkilöiden henkilötunnusten saaminen aluehallintoviraston tietoon on välttämätöntä yksityisen päiväkotitoiminnan harjoittamista koskevan lupahakemuksen käsittelemiseksi sekä yksityisen varhaiskasvatuksen harjoittamisen yleisten edellytysten selvittämiseksi tai valvomiseksi. Aluehallintovirasto tarvitsee määräysvaltaa käyttävän henkilön henkilötunnuksen velvoitteidenhoitoselvityksen saamiseksi ja voidakseen siten tarkistaa, että määräysvaltaa käyttävä henkilö täyttää varhaiskasvatuslain 43 a §:n 1 momentissa säädetyt yleiset edellytykset. Valiokunta ehdottaa, että säädösesityksen johtolausetta muutetaan siten, että siinä huomioidaan ehdotettu säännösmuutos.  

VALIOKUNNAN PÄÄTÖSEHDOTUS

Sivistysvaliokunnan päätösehdotus:

Eduskunta hyväksyy muuttamattomana hallituksen esitykseen HE 103/2023 vp sisältyvän 2. lakiehdotuksen. 

Eduskunta hyväksyy muutettuna hallituksen esitykseen HE 103/2023 vp sisältyvän 1. lakiehdotuksen. (Valiokunnan muutosehdotukset) 

Valiokunnan muutosehdotukset varhaiskasvatuslain muuttamisesta 

1. 

Laki 

varhaiskasvatuslain muuttamisesta 

Eduskunnan päätöksen mukaisesti  

muutetaan varhaiskasvatuslain (540/2018) 42 §:n otsikko, 44 a §:n 1 momentin 1 ja 11 kohta sekä 46 §:n otsikko, 1 ja 3 momentti, sellaisina kuin niistä ovat 44 a §:n 1 momentin 11 kohta ja 46 §:n 3 momentti laissa 326/2022 sekä 46 §:n 1 momentti laissa 742/2023, sekä  

lisätään 42 §:ään uusi 4 momentti sekä 44 a §:n 1 momenttiin, sellaisena kuin se on laissa 326/2022, uusi 12 kohta, seuraavasti:  

42 § 

Suunnittelun, arvioinnin, valvonnan ja lupamenettelyn tiedonsaanti 


Aluehallintovirastoilla ja Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirastolla on oikeus salassapitosäännösten estämättä ja maksutta saada pyydettäessä muulta viranomaiselta ja julkista tehtävää hoitavalta tietoja veroihin, lakisääteisiin eläke-, tapaturma- tai työttömyysvakuutusmaksuihin liittyvien rekisteröitymis-, ilmoitus- ja maksuvelvollisuuksien hoitamisesta, toiminnasta, taloudesta ja kytkennöistä, jotka ovat välttämättömiä yksityisen päiväkotitoiminnan harjoittamista koskevan lupahakemuksen käsittelemiseksi tai 43 a §:ssä tarkoitettujen yleisten edellytysten täyttymisen selvittämiseksi tai valvomiseksi. 

44 a § 

Luvan hakeminen 

Päiväkotitoiminnan harjoittamista koskevan lupahakemuksen on sisällettävä: 


1) palveluntuottajan nimi, henkilötunnus tai yritys- ja yhteisötunnus, yhteystiedot sekä yrityksen toimitusjohtajan tai muun liiketoiminnasta vastaavan henkilön nimi , henkilötunnus ja yhteystiedot; 


11) palvelujen laadun, turvallisuuden ja asianmukaisuuden ja muiden varhaiskasvatuksen tavoitteiden toteuttamisen arvioimiseksi tarvittavat muut kuin 1—10 kohdassa tarkoitetut tiedot; 

12) varhaiskasvatuksen tietovarannon käyttäjähallinnan ja tietosisällön varmistamiseksi tarvittavat välttämättömät tiedot. 


46 § 

Tietojen toimittaminen ja tallettaminen rekisteriin 

Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto ja aluehallintovirastot pitävät valtakunnallista tietojärjestelmää ( palveluntuottajien rekisteri ) 44 §:ssä tarkoitettujen lupa-asioiden käsittelyä sekä yksityisen päiväkotitoiminnan valvontaa ja tilastointia varten. Palveluntuottajan on toimitettava lupakäsittelyä ja rekisteröintiä varten tiedot lupaviranomaiselle sähköisen asiointipalvelun kautta. Lupaviranomainen rekisteröi palveluntuottajan ja sen toimipaikat, jos se myöntää päiväkotitoiminnalle luvan. Palveluntuottajaa koskevat tiedot tulee poistaa rekisteristä vuoden kuluessa sen kalenterivuoden päättymisestä lukien, kun palveluntuottaja ilmoittaa toiminnan lopettamisesta tai päiväkotitoiminnan harjoittamista koskeva lupa peruutetaan 44 d §:ssä tarkoitetussa tilanteessa.  


Palveluntuottajan on pidettävä rekisteriin tallennettavat 44 a §n 1 momentin 1, 2 ja 5 kohdassa tarkoitetut yhteystiedot ajantasaisina ja ilmoitettava niissä tapahtuneista muutoksista sähköisen asiointipalvelun kautta. Lupaviranomainen vastaa rekisteriin tallettamistaan tiedoista ja niiden luovuttamisen lainmukaisuudesta. Valvontaviranomainen saa käyttää rekisterin tietoja tehtäviensä edellyttämässä laajuudessa. 


Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 20 . 


2. 

Laki 

Harmaan talouden selvitysyksiköstä annetun lain 6 §:n muuttamisesta 

Eduskunnan päätöksen mukaisesti 

muutetaan Harmaan talouden selvitysyksiköstä annetun lain (1207/2010) 6 §:n 1 momentin 36 kohta, sellaisena kuin se on laissa 743/2022, ja  

lisätään 6 §:n 1 momenttiin, sellaisena kuin se on laeissa 308/2016, 858/2016, 1159/2016, 1413/2016, 1419/2016, 324/2017, 454/2017, 1112/2017, 404/2018, 414/2018, 722/2019, 1399/2019, 624/2020, 1264/2020, 488/2021, 690/2021, 1134/2021, 495/2022, 713/2022, 1119/2022, 1327/2022, 1340/2022, 1355/2022 ja 743/2023 uusi 37 kohta seuraavasti:  

6 § 

Velvoitteidenhoitoselvityksen käyttötarkoitus 

Velvoitteidenhoitoselvitys laaditaan tukemaan: 


36) sosiaali- ja terveydenhuollon valvontalain (741/2023) 7 §:ssä tarkoitetun palveluntuottajan ja palveluntuottajan hallintoelimiin kuuluvien henkilöiden ja toimitusjohtajan sekä avoimessa yhtiössä yhtiömiesten ja kommandiittiyhtiössä vastuunalaisten yhtiömiesten luotettavuuden selvittämistä; 

37) varhaiskasvatuslain (540/2018) 43 a §:ssä tarkoitettujen yksityisen varhaiskasvatuksen harjoittamisen yleisten edellytysten täyttymisen selvittämistä ja valvomista. 


Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 20 . 


Helsingissä 29.2.2024 

Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa

puheenjohtaja  Tuula  Haatainen  /sd   

varapuheenjohtaja  Ari  Koponen  /ps   

jäsen  Eeva-Johanna  Eloranta  /sd   

jäsen  Pia  Hiltunen  /sd   

jäsen  Veronika  Honkasalo  /vas   

jäsen  Inka  Hopsu  /vihr   

jäsen  Laura  Huhtasaari  /ps   

jäsen  Hanna  Kosonen  /kesk   

jäsen  Milla  Lahdenperä  /kok   

jäsen  Mia  Laiho  /kok   

jäsen  Mikko  Ollikainen  /r   

jäsen  Nasima  Razmyar  /sd   

jäsen  Sara  Seppänen  /ps   

jäsen  Jaana  Strandman  /ps   

jäsen  Mari-Leena  Talvitie  /kok   

jäsen  Oskari  Valtola  /kok   

Valiokunnan sihteerinä on toiminut

valiokuntaneuvos  Marja  Lahtinen  /   

Lisää muistilistalle

Muuta kansioita

Dokumentti ei ole muistilistallasi. Lisää se valittuun tai uuteen kansioon.

Lisää dokumentti kansioihin tai poista se jo liitetyistä kansioista.

Lisää uusi kansio.

Lisää uusi väliotsikko.