Ammattikorkeakoulu
- Uutiset
15.4.2024 11.30
KHO: Yliopiston ei ollut suoritettava arvonlisäveroa A Oy:ltä veloittamistaan yhteisten palvelujen kustannusosuuksistaAsiassa oli ratkaistavana, onko yliopiston suorittamien tukipalvelujen luovuttaminen A Oy:lle ennakkoratkaisuhakemuksessa selostetuissa olosuhteissa AVL 1 §:ssä tarkoitettua liiketoiminnan muodossa tapahtuvaa palvelun myyntiä. Yliopiston valitus hyväksyttiin. HAO:n päätös kumotiin ja Verohallinnon antama ennakkoratkaisu, jonka mukaan yliopiston ei ole suoritettava arvonlisäveroa A Oy:ltä veloittamistaan yhteisten palvelujen kustannusosuuksista, saatettiin voimaan. (Julkaisematon) - Uutiset
15.4.2024 9.30
KHO: Virkasuhde oli päättynyt liikkeenluovutukseen, kun liikelaitoksen toiminnot oli liikkeenluovutuksella siirretty yksityisoikeudelliselle yhteisölleAsiassa oli ratkaistavana, oliko A:n virkasuhde jatkunut viranhaltijalain 44 §:ssä säädetyn jatkuvuusperiaatteen perusteella myös sen jälkeen, kun liikelaitoksen toiminnot oli liikkeenluovutuksella siirretty yksityisoikeudelliselle yhteisölle. HAO:n päätös kumottiin siltä osin kuin HAO oli A:n hakemuksen johdosta vahvistanut, että A:n virkasuhde Kajaanin kaupunkiin oli jatkunut katkeamatta irtisanomispäätöksen jälkeen ja Kajaanin kaupunki oli velvoitettu korvaamaan A:n oikeudenkäyntikulut. A:n hakemus hylättiin 1.1.2014 jälkeisen ajan osalta. - Uutiset
11.4.2024 14.52
Korkeakouluille uudet rahoitusmallitValtioneuvosto hyväksyi torstaina 11.4. yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen rahoitusmalleja koskevat muutokset. Lisäksi opetus- ja kulttuuriministeriö antoi asetukset yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen perusrahoituksen laskentakriteereistä. Uudistuksilla tuetaan yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen perustehtävien toteuttamista ja vahvistetaan korkeakoulujen strategiatyötä. - Uutiset
17.1.2024 9.40
Työryhmä ehdottaa korkeakoulujen valtakunnallisten rahoitusmallien uudistamista: keskiössä korkeakoulujen autonominen päätöksenteko ja hallitusohjelmatavoitteiden edistäminenEhdotukset yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen uusiksi rahoitusmalleiksi vuodesta 2025 alkaen ja niitä koskeviksi säädöksiksi valmisteltiin laajapohjaisessa työryhmässä, jossa mukana olivat korkeakoulut, henkilöstö, opiskelijat ja keskeiset sidosryhmät. Työryhmän työtä on tukenut aiemmin tänä vuonna valmistunut korkeakoulujen ohjaus- ja rahoituskäytänteiden kansainvälinen arviointi, jonka yhteydessä kuultiin laajasti korkeakouluyhteisöä ja sidosryhmiä. Lisäksi työryhmä on työssään hyödyntänyt OECD:n tekemiä selvityksiä, joissa on vertailtu Suomen korkeakoulujärjestelmää ja rahoituskäytänteitä muiden samankaltaisten järjestelmien kanssa. - Uutiset
16.11.2023 13.31
Loppuraportti: Ehdotukset ammatillisten tutkintojen kehittämiseksi edistävät jatkuvaa oppimistaAmmatillisten tutkintojen kehittämiseen asetetun työryhmän loppuraportti on valmistunut. Ns. Tutke 4 -työryhmä esittää yhteensä 26 keinoa, joiden se katsoo edistävän jatkuvaa oppimista ja lisäävän ammatillisen koulutuksen joustavuutta. Työryhmä on hakenut keinoja laajentaa tutkintoa lyhyempien osaamiskokonaisuuksien tarjontaa. Esitykset on suunnattu koulutuksen järjestäjille, Opetushallitukselle sekä opetus- ja kulttuuriministeriölle. - Uutiset
24.9.2021 11.30
Poliisiammattikorkeakoululla ei ollut perustetta nimittää valittajaa määräaikaiseen komisarion virkasuhteeseen eikä erityistä syytä nimittää valittajaa määräaikaisuuden perusteena olevaa aikaa lyhyemmäksi ajaksi - KHO hylkäsi koulun valituslupahakemuksenPoliisiammattikorkeakoululla ei katsottu olleen kaikkien hakemuksessa mainittujen virkasuhteiden osalta valtion virkamieslain 9 §:n 1 momentissa tarkoitettua perustetta nimittää valittajaa määräajaksi eikä saman pykälän 3 momentissa tarkoitettua erityistä syytä nimittää valittajaa määräaikaisuuden perusteena olevaa aikaa lyhyemmäksi ajaksi. Valittajalla oli näin ollen virkasuhteensa päätyttyä Poliisiammattikorkeakouluun oikeus valtion virkamieslain nojalla maksettavaan korvaukseen. Hakemuksen enemmälti hyläten HAO määräsi Poliisiammattikorkeakoulun maksamaan valittajalle 7 kuukauden palkkaa vastaavan korvauksen. HAO:n päätöksen lopputulos huomioon ottaen olisi ollut kohtuutonta, että valittaja olisi joutunut pitämään oikeudenkäyntikulunsa vahinkonaan. HAO katsoi, että 2 000 euroa oli pidettävä asian laatuun ja laajuuteen sekä sen hoitamisen edellyttämään työmäärään nähden kohtuullisena korvauksena hänen oikeudenkäyntikuluistaan. (Julkaisematon 24.9.2021) - Uutiset
20.9.2021 14.41
Lainsäädännön arviointineuvosto: Oppilas- ja opiskelijahuoltolakiin esitetyn henkilöstömitoituksen toteutuminen haasteellistaArviointineuvosto on antanut lausunnon luonnoksesta hallituksen esitykseksi oppilas- ja opiskelijahuoltolain muuttamisesta. Arviointineuvosto katsoo, että esitysluonnoksessa kuvataan kuraattori- ja psykologipalveluiden merkitystä lasten ja nuorten edulle, mutta ehdotetun muutoksen vaikutukset lapsiin, nuoriin ja perheisiin jäävät epäselviksi. Esitysluonnoksessa ei ole myöskään arvioitu riittävästi psykologien saatavuuden haasteiden vaikutusta henkilöstömitoituksen noudattamiseen. - Uutiset
29.7.2021 13.30
Korkeakoululle seuraamusmaksu tietosuojarikkomuksista työajanseurannassa kertyneiden sijaintitietojen käsittelyssäTietosuojavaltuutetun toimiston seuraamuskollegio on määrännyt hallinnollisen seuraamusmaksun korkeakoululle tietosuojarikkomuksista työntekijöiden sijaintitietojen käsittelyssä. Rekisterinpitäjä käsitteli työntekijöiden sijaintitietoja tarpeettomasti ja ilman lainmukaista perustetta työajan leimaamiseen tarkoitetulla mobiilisovelluksella. Apulaistietosuojavaltuutettu määräsi rekisterinpitäjän päättämään sijaintitietojen käsittelyn. - Uutiset
2.7.2021 9.00
Hovioikeus tuomitsi poliisiammattikorkeakoulun opettajana toimineen virkavelvollisuuden rikkomisesta ja seksuaalisesta ahdistelusta 60 ps rangaistukseen - Uutiset
24.5.2021 14.00
Hovioikeus: Ammattikorkeakoulu päätti yliopettajan työsopimuksen TSL 7 luvun 3 §:n 1 momentin ja 4 §:n 1 ja 2 momentin vastaisestiAsiassa selostetun mukaisesti HO katsoi kuten KO, ettei ammattikorkeakoulu ollut esittänyt sellaista perustetta, joka olisi osoittanut sen täyttäneen työn tarjoamis- ja koulutusvelvollisuutensa T:n tehtävän osalta. Näin ollen ammattikorkeakoulu oli päättänyt kantajan työsopimuksen TSL 7 luvun 3 §:n 1 momentin ja 4 §:n 1 ja 2 momentin vastaisesti. Kantajalle oli tällä perusteella oikeus TSL 12 luvun 2 §:n mukaiseen korvaukseen, jonka määrästä ei ollut HO:ssa kyse. Näyttämättä oli jäänyt, että aiemmat erimielisyydet olisivat vaikuttaneet kantajan valikoitumiseen irtisanottavaksi. (Vailla lainvoimaa 24.5.2021) - Uutiset
23.3.2021 14.00
Opiskeluterveydenhuollon opas on päivitetty – mukana myös henkilöstömitoitussuositusSTM on päivittänyt opiskeluterveydenhuollon oppaan uusimpien lainsäädännön ja toimintaympäristön muutosten mukaiseksi. Oppaan laajempi päivitys tehtiin viime vuonna. - Uutiset
30.11.2020 9.46
Kuntainfo: Opiskeluterveydenhuollon palvelut 1.1.2021 alkaenOpiskeluterveydenhuollon palvelujen järjestäminen muuttuu 1. tammikuuta 2021 alkaen, kun laki korkeakouluopiskelijoiden opiskeluterveydenhuollosta tulee voimaan. STM on koostanut kuntainfoon merkittävimmät muutokset ja huomioon otettavat asiat. - Uutiset
30.9.2019 14.30
Lakimieheltä voitiin edellyttää erityistä tarkkuutta ja täsmällisyyttä yt-menettelyssä - hovioikeus määräsi ammattikorkeakoulun maksamaan irtisanotulle työntekijälle yt-lain 62 §:n mukaisen hyvityksenHO totesi, että ammattikorkeakoulu Oy oli irtisanonut valittajan yhteistoimintalain 8 luvun yhteistoimintamenettelyä koskevia säännöksiä noudattamatta asiassa todetuin tavoin. Ammattikorkeakoulu Oy:n kaltaiselta isolta toimijalta, jonka hallintopäällikkönä oleva lakimies oli hoitanut yhteistoimintamenettelyä, voitiin edellyttää erityistä tarkkuutta ja täsmällisyyttä YT-menettelyssä. Tämä huomioon ottaen ammattikorkeakoulu Oy oli määrättävä maksamaan valittajalle yhteistoimintalain 62 §:n mukainen hyvitys. Yhteistoimintavelvoitteiden laiminlyönnin aste, työnantajan olot yleensä sekä työntekijään kohdistetun toimenpiteen luonne ja hänen työsuhteensa kestoaika huomioon ottaen HO arvioi kohtuulliseksi hyvityksen määräksi 4.000 euroa. Asianosaiset saivat pitää oikeudenkäyntikulunsa asiassa vahinkonaan. (Vailla lainvoimaa 30.9.2019) - Uutiset
26.6.2019 11.30
Eläkkeelle jääneen opettajan työsuhteen ei näytetty jatkuneen ns. konkludenttisen sopimisen kautta - kantajan maksettavaksi tuomittuja AMK:n yli 32 000 euron oikeudenkäyntikuluja ei soviteltuPääasiallinen riitakysymys asiassa oli siitä, oliko ammattikorkeakoulussa työskennelleen ja eläkkeelle jääneen kantajan työsuhde jatkunut vuoden 2016 puolella ns. konkludenttisen sopimisen kautta. KO oli katsonut asiassa jääneen näyttämättä, että työntekoa olisi jatkettu ja että työnantaja olisi tiennyt työnteon jatkamisesta. Sen sijaan asiassa oli tullut selvitetyksi, että kantaja oli käsittänyt, ettei työsuhde jatku. Kanne oli siten jäänyt näyttämättä, ja kantajan vaatimukset hylättiin. Oikeudenkäyntikulujen osalta oli todettu, että työsuhteen hiljaisen hyväksymisen osalta on olemassa vakiintunut oikeuskäytäntö ja yhdenmukaista oikeustieteellistä kirjallisuutta. Kysymys ei ollut siten laissa tarkoitetulla tavalla oikeudellisesti epäselvästä asiasta. HO ei myöntänyt kantajalle jatkokäsittelylupaa. (Vailla lainvoimaa 26.6.2019) - Uutiset
5.6.2019 10.30
Hovioikeuden kolme työsuhteen irtisanomista koskevaa tuomiotaTapaukset koskevat AMK:n suorittamia irtisanomisia ja lomautuksia. Kyse mm. työn tarjoamisvelvollisuudesta, avoimeksi tulleiden työtehtävien täyttämisessä käytetystä kohdentamismenettelystä ja irtisanomissuojasopimuksen tulkinnasta. (Vailla lainvoimaa 5.6.2019) - Uutiset
28.2.2019 11.20
Amk-opiskelijoiden anonyymin reklamaation jälkeen irtisanotulle opettajalle korvaukseksi 21 kuukauden palkka24 vuotta työskennellyt opettaja irtisanottiin varoitusta antamatta. Irtisanomisilmoituksen mukaan opettaja oli uhkaillut opiskelijoita ja teko oli vaikuttanut yrityksen ulkoiseen kuvaan ja oli ollut omiaan vahingoittamaan sitä. Lisäksi teko oli aiheuttanut opiskelijoiden ja opettajan sekä työnantajan ja opettajan välille luottamuspulan. HO hyväksyi asiassa KO:n perustelut ja johtopäätökset. Korvauksen osalta HO totesi, että opettajan kuulemisessa oli käynyt ilmi, että hänen henkilökohtainen eläkeikänsä olisi ollut 64 vuotta 8 kuukautta ja hänellä oli ollut tarkoitus jatkaa töissä siihen saakka. Opettajan tarkoituksena oli näin ollen ollut jatkaa työsuhteessaan vuoden 2018 loppuun. HO piti tämäkin seikka huomioon ottaen KO:n opettajalle tuomitsemaa 21 kuukauden palkkaa vastaavaa korvausta oikeudenmukaisena korvauksena. (Vailla lainvoimaa 29.2.2019) - Uutiset
14.1.2019 13.00
Osittain verovelvollisten yhteisöjen ja yhteisetuuksien tuloveroprosentit 2017–2019TVL 21 §:n 1 momentissa tarkoitetun osittain verovelvollisen yhteisön, tiekunnan, yhteisetuuden, yliopiston, ammattikorkeakouluosakeyhtiön, yleishyödyllisen yhteisön ja uskonnollisen yhdyskunnan voimassa olevat tuloveroprosentit ovat verovuosittain: - Uutiset
28.9.2018 9.32
KHO: Toisen asteen oppilaitosta ja ammattikorkeakoulua ylläpitänyttä yhtiötä ei voitu pitää tuloverotuksessa yleishyödyllisenä yhteisönä koulutustoiminnan siirron jälkeenA Oy:lle ei jäänyt koulutustoiminnan siirron jälkeen lainkaan omaa varsinaista yleishyödyllistä toimintaa. Yhtiötä ei voitu pitää tuloverotuksessa yleishyödyllisenä yhteisönä pelkästään sillä perusteella, että sen omistamia kiinteistöjä vuokrattaisiin mahdollisesti yleishyödyllisenä pidettävää toimintaa harjoittavan ja yhtiön puoliksi omistaman toisen osakeyhtiön käyttöön. Verohallinnon ennakkoratkaisu verovuodelle 2017. - Uutiset
21.3.2018 9.09
Hovioikeus hylkäsi ammattikorkeakoulun yliopettajien työsuhteiden irtisanomisista tehdyt valituksetVaasan HO on hylännyt seitsemän irtisanotun ammattikorkeakoulun yliopettajan valitukset ja ammattikorkeakoulun vastavalitukset. HO:n ratkaistavana oleva keskeinen riitakysymys asioissa liittyi siihen, olivatko yhtiön toimintaympäristön ja rahoituksen sekä taloudellisen aseman muutokset oikeuttaneet toteutetun yliopettajarakenteen uudelleenjärjestelyn ja olivatko aiemmin yliopettajina työskennelleiden valittajien työsopimusten mukaiset työt tosiasiallisesti vähentyneet tämän uudelleenjärjestelyn myötä olennaisesti ja pysyvästi yhtiössä ja oliko yhtiöllä ollut asiallinen ja painava syy irtisanoa valittajien työsopimukset. Yliopettajarakenteen uudelleenjärjestelyyn liittyen oli vielä kysymys keskeisesti siitä, oliko yhtiö valinnut uuden yliopettajarakenteen mukaisiin tehtäviin työntekijät siten, että valinnassa ja sen pohjana olleessa aiempien yliopettajien pisteytyksessä olisi menetelty epätasapuolisesti ja syrjivästi etenkin silmällä pitäen sellaisia yliopettajia, jotka olivat pääasiassa työskennelleet opetustehtävissä. Näihin liittyen oli ollut kysymys myös siitä, poikkesivatko uuden yliopettajarakenteen mukaiset yliopettajien tehtävät lehtorien tehtävistä ja mikä merkitys työntekijöiden työaikasuunnitelmilla oli arvioitaessa sitä, työskentelikö henkilö yliopettajana vai lehtorina. HO ei muuttanut KO:n tuomioita. (Vailla lainvoimaa 21.3.2018) - Uutiset
30.10.2017 13.56
Yhdenvertaisuus- ja tasa-arvolautakunnalta uusia päätöksiäVerkkopankkitunnusten käytön estäminen näkövammaiselta asiakkaalta oli syrjivää, kun pankin keinot asiakkaan verkkopankkitunnusten suojaamiseksi oikeudettomalta käytöltä eivät olleet oikeasuhtaisia. Tilojaan vuokranneen oppilaitoksen ilmoitus siitä, ettei se vuokraa tiloja muslimijärjstöille oli syrjivää. Vammaiselle tarjotun saattajalipun myyntijärjestelyt eivät olleet syrjiviä. Ammattikorkeakoulun asettamat edellytykset seksuaalineuvoja –täydennyskoulutukseen hyväksymiselle eivät olleet syrjiviä.