Edilex-palvelut

Kirjaudu sisään

Avoin
Tätä artikkelia voi jakaa vapaasti. Muistathan mainita lähteen edilex.fi.
Vertaisarvioitu

Eräiden uhkasakkolain säännösten uudistamistarpeiden tarkastelua erityisesti ympäristöoikeudellisessa kontekstissa

Nyholm, Elina

Ympäristöpolitiikan ja -oikeuden vuosikirja XVI 2023 s. 84–167
3.1.2024
Asiantuntija-artikkeli

Tiivistelmä

Tässä artikkelissa selvitetään eräiden uhkasakkolain menettelyyn ja muutoksenhakuun liittyvien säännösten ajantasaisuutta ja toimivuutta suhteessa perustuslakiin, hallinnon yleislakeihin ja hallinnolliseen muutoksenhakujärjestelmään. Tarkastelun kohteena ovat ne uhkasakkolain säännökset, joiden muuttaminen muu hallinnon yleislainsäädäntö huomioon ottaen olisi tarpeen tai joissa kirjoittajan käsityksen mukaan olisi muutoin perusteita säännösten selkeyttämiseen siten, että säännökset kaikissa tilanteissa soveltuisivat paremmin oikeusjärjestelmäämme.

Uhkasakkolain soveltamisessa on otettava huomioon, että ellei yksittäisessä säännöksessä toisin säädetä, sovelletaan uhkasakkolakia sen 1 §:n soveltamisalasäännöksen mukaisesti vain päävelvoitteen tehosteeseen, mutta ei itse päävelvoitteeseen. Siltä osin kuin uhkasakkolaissa poiketaan hallinnon yleislainsäädännöstä, voi tilanne, jossa päävelvoitteeseen ja sen tehosteeksi asetettavaan uhkaan sovelletaan eri lainsäädäntöä, aiheuttaa tiettyjä haasteita lainsoveltamiselle. Erityisesti ympäristöoikeudellisiin hallintopakkotilanteisiin liittyy muutamia uhkasakkolainkin soveltamisen kannalta merkittäviä erityispiirteitä. Ympäristöoikeudessa asianosaissuhteet ovat usein huomattavasti tavanomaista hallinto-oikeudellista heikkoa kaksiasianosaissuhdetta monimutkaisempia. Lisäksi päävelvoitteet ovat usein luonteeltaan sellaisia, ettei kyse ole läheskään aina kertaluonteisesta hallintopakkoasiasta, vaan useista peräkkäisistä prosesseista. Ympäristöoikeudelliset päävelvoitteet ovat myös usein luonteeltaan sellaisia, että niiden toteuttamiseen saattaa sisältyä enemmän tulkinnanvaraisuuksia kuin muilla hallintopakon soveltamissektoreilla.

Kaiken kaikkiaan uhkasakkolaissa on useita säännöksiä, jotka aiheuttavat joissakin soveltamistilanteissa tai suhteessa hallinnon yleislainsäädäntöön haasteita. Haasteita aiheutuu erityisesti siitä, että uhkasakkolaissa säädettyjä erityisiä menettelysäännöksiä sovelletaan pääsääntöisesti vain tehosteen osalta, kun taas päävelvoitteeseen sovelletaan sitä sääntelevää erityislakia ja/tai hallinnon yleislakeja. Uhkasakkolain kokonaisuudistuksen yhteydessä olisi mahdollisesti myös syytä pohtia, onko päävelvoitteeseen ja tehosteeseen sovellettavat menettelysäännökset jatkossakin tarkoituksenmukaista erottaa tällä tavoin, vai olisiko uhkasakkolain soveltamisala mahdollista määritellä toisin.

(Edilex-toimitus)

Linkit

Lisää muistilistalle

Muuta kansioita

Dokumentti ei ole muistilistallasi. Lisää se valittuun tai uuteen kansioon.

Lisää dokumentti kansioihin tai poista se jo liitetyistä kansioista.

Lisää uusi kansio.

Lisää uusi väliotsikko.